Un absolvent al unei facultăți de arhitectură poate practica profesia în oricare dintre formele reglementate prin lege, fiind supervizat de un arhitect cu drept de semnătură, adică un arhitect căruia Ordinul Arhitecților din România i-a recunoscut competențele profesionale de practică.
Pentru a putea prelua însă sub semnătură proprie lucrările, Organizația consideră că este nevoie de 2 ani de stagiu, ca perioadă de tranziție între formarea academică a arhitectului și practica sa independentă și responsabilă. În cei 2 ani, stagiarul parcurge, călăuzit de un Îndrumător, misiunile de bază pe care un arhitect cu drept de semnătură trebuie să le poată îndeplini.
Stagiul este structurat și controlat de OAR prin Comisiile de Stagiu ale Filialelor teritoriale, astfel încât să își consolideze cunoștințele, aptitudinile, judecata, disciplina și integritatea profesională. Pentru descrierea completă a procedurii, vă rugăm consultați acest document.
În același timp, un candidat cu mai mult de 5 ani de la absolvire se poate prezenta la interviul de acordare a dreptului de semnătură fără efectuarea stagiului practic, dacă poate dovedi că a practicat profesia timp de minimum 5 ani, în colective conduse de arhitecţi cu drept de semnatură. Pentru descrierea completă a procedurii, vă rugăm consultați acest document.
Tot OAR face aprecierea finală a competențelor obținute prin evaluarea candidaților în Comisia națională de acordare a dreptului de semnătură, în 4 sesiuni de interviuri pe an.
Normele metodologice privind efectuarea stagiului pentru dobândirea dreptului de semnătură și anexele aferente, precum și Normele metodologice privind acordarea dreptului de semnătură se găsesc la acest LINK.
Acte necesare:
Norme metodologice privind efectuarea stagiului pentru dobândirea dreptului de semnătură – 2018 (se aplică stagiului început după data 26.03.2018):
Ordinul Arhitecților din România organizează în fiecare an 4 Sesiuni de Acordare a Dreptului de Semnătură.
Cei interesați sunt invitați să consulte documentele atașate (calendar, acte înscriere atestare, acte necesare recunoaștere diplomă etc.)
Acte necesare:
Metodologia privind efectuarea stagiului pentru dobandirea dreptului de semnatura:
Norme metodologice de acordare a dreptului de semnătură (aprobate CN 1274 din 11.06.2018):
Vă informăm că începând de astăzi 30 septembrie și până la data de 25 octombrie 2024 inclusiv, se pot face înscrieri pentru participarea la o nouă sesiune online de acordare a dreptului de semnătură. Înscrierile vor fi făcute prin SIOAR, potrivit Hotărârii CD OAR nr. 183/01.02.2019 (pe care o anexăm împreună cu instrucțiunile aferente). Sesiunea propriu-zisă va avea loc în perioada 25 noiembrie-13 decembrie 2024.
În vederea participării la interviul online pentru dobândirea dreptului de semnătură, rugăm candidații să parcurgă cu atenție documentul atașat, denumit Reguli și proceduri privind desfășurarea online a interviului pentru acordarea DDS, care li se adresează în mod direct și care reglementează modul în care se desfășoară interviul online.
Astfel, subliniem faptul că participarea la interviu este condiționată de încărcarea cu cel puțin 7 zile înainte de ziua la care sunt programați la interviu a documentelor specificate în documentul menționat mai sus, în spațiul de stocare în cloud, pe care OAR îl va pune în timp util la dispoziția fiecărui candidat și anume:
Rugăm candidații la obținerea dreptului de semnătură să își pregătească încă de pe acum materialele ce le vor fi necesare la interviu, pentru ca în momentul primirii linkurilor de încărcare în Google drive, să acționeze cu eficiență și celeritate, cu 7 zile înainte de interviu încărcarea nemaifiind posibilă.
Bd. Eroilor Nr.22 ap.10
Cluj Napoca, 400129
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.